Skagen og ‘Gammel Skagen’

Afadmin

Skagen og ‘Gammel Skagen’

Har du været oppe i Skagen både selve Skagen og ’Gammel Skagen’, kender du også det karakteristiske Skagen hus, som du ser afbildet her til venstre på billedet med målene 16 x 16 cm. Den smukke billedramme i sølv er den perfekteglasbillede-med-roede-huse-16-x-16 understregning af den originalitet, der emmer ud mellem glasstykkerne på dette glasbillede. Det er egentligt mærkeligt at TV serien ’Badehotellet’ ikke har formået at indfange denne særlige nordjyske stemning, som man også møde i form af Skagen huse i andre nordjyske badebyer? For badehotellet er ikke gult, selvom det ville have været oplagt at lade et hotel som f.eks. hotel Skagen klit eller det velbesøgte refugium ’Klitgården’ danne ramme om ’Badehotellet’.

Bemærk at billedets Skagen hus har hvide ’blonder’. Den detalje er kommet med i dette stykke brugskunst. Baggrunden for Skagen husene med røde tegltage med ’blonder’ stammer tilbage fra det 18. århundrede. Det stormomsuste Skagen kræver ekstra modstandsdygtige huse. Tagfladerne er derfor ofte fuget udefra, specielt under de yderste tagsten og langs med tagryggen. Denne teknik var især almindelig langs den jyske vestkyst i tidligere tider. Man hvidtede efterfølgende tagets yderkanter som lidt ekstra pynt på de røde tage efter det årlige arbejde med at vedligeholde taget.  I kystbyer som Skagen kunne de hvide hjørner på husenes røde tage også virke som en slags landkending for fiskere, bjærgere og vragdykkere til søs. I den lokale jargon siger man, at Skagen husene har hvide ”blonder”. Dette er kendetegnende for Skagen på linje med den karakteristiske gule farve Skagen huse altid har. ’Blonderne’ finder man selv i dag på moderne huse med eternittag eller andre former for tage, men ’blondernes’ oprindelige funktion som kendingsmærke er naturligvis ophørt. Den gule farve opstår som en blanding af kalk og den tørre jordfarve okker. Som følge af Skagens afsondrede lokalisering og det forhold, at kystvejen hyppigt var ufarbar, havde man altid okkeren på lager i store partier.

Hvordan placerer man så sine dekorative billeder på en væg, så de tager sig virkeligt godt ud derhjemme? Hvor store eller små skal billederne være, for at de passer til væggen? Det er ikke nemt at gøre sig klog på dette, for personlig multismag spiller en stor rolle her. Det afhænger de hjemlige omgivelser, lys og som sagt farver og stilarter. Det er altid klogt at vælge sine glasbilleder efter væggens størrelse. Vælg små glasbilleder til de helt smalle vægge og store billeder til større vægge. Trappeopgange, entreer og rektangulære lange rum i det hele taget er fortrinlige som vægbaggrund for de helt små glasbilleder. Det er her en god idé at anbringe hvert maleris centrum lige langt fra hinanden.

Leveringstiden på de dekorative glasbilleder til dine mure og vægge er ca. 14 dage. Glaskunst kan ikke returneres, hvis man ønsker noget, der er fuldstændigt tilsvarende. Hvert billede er unikt. Det er specielt frembragt, så kun en kan have det, og det er et enestående stykke håndværk i glas. Der ligger en større proces bag det hele. Det starter med, at man skærer den plade ud, der skal arbejdes med fra en glasplade. Inden husene males på den udskårne plade, er det nødvendigt, at hele pladen får en grundfarve. Dernæst males så selve husene, og det hele sættes til at tørre. De fineste dele i billedet som f.eks. et flag eller blomster på et stakit er prikken over i’et, der tilføjes som små glasstykker til sidst, inden det tørrer helt. Pladen dekoreres både med farve og med farvede glasstykker. I nogle tilfælde er hele overfladen frembragt ved glasstykker. Glasset brændes i en glasovn ved høj temperatur. Denne proces kaldes ’fusing’. Det er muligt at lave alt muligt fra store og små figurer, navneskilte og glasbilleder på den måde.

Om forfatteren

admin administrator